Nominál: 500Kč
Průměr: 40 mm
Hmotnost: 25 g
Ryzost: 925/1000 Ag, 75/1000 Cu
Provedení: Proof
Hrana: hladká s vlysem
Náklad: ..... ks
Autor: .....
Emise: červen 2024
Emitent: ČNB
Ražba: Česká mincovna
Slavné dopravní prostředky - Tramvaj ČKD Tatra T3
Přípravné kroky k zahájení výroby komfortních městských tramvají podle americké koncepce PCC začaly krátce před vypuknutím 2. světové války. Podpisem smlouvy o vzájemné výměně licencí měla ČKD získat od americké společnosti Westinghouse Electric dokumentaci pro elektrické řešení PCC. Koncepce tramvají PCC přinášela ve své době nejlepší technické řešení vozů s ohledem na přepravní kapacitu a komfort cestujících. Válka začínající projekt zastavila a k jeho obnovení došlo až v roce 1947.
V roce 1951 byl vyroben první prototyp tramvaje Tatra T1 a v letech 1952 - 1958 následuje sériová výroba. Na souběžnou modernizaci vozu navazuje do roku 1962 výroba modelu Tatra T2. Rozšíření a prodloužení vozové skříně mělo za následek výrazné navýšení hmotnosti, která dopravcům způsobovala řadu problémů
S cílem snížit hmotnost a celkově odlehčit vozy byl navržen nový model s využitím laminátů a plastů. Hlavním konstruktérem Tatry T3 byl Antonín Honzík a hlavním konstruktérem elektrovýzbroje vozu Vladimír Zouhar. Design tramvaje vytvořil průmyslový návrhář František Kardaus, který byl také autorem Tatry T2. Nová konstrukce skříně je ocelová s laminátovým předním a zadní čelem. V interiéru původně koženkové sedačky časem vystřídaly vyhřívané z šedého a červeného laminátu. Výklopná horní část oken u předchozím modelů byla nahrazena posuvnými skly.
Prototyp T3 byl poprvé představen na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu v létě roku 1960. Sériová výroba byla zahájena ve smíchovském závodě ČKD Tatra o dva roky později.
První tramvaje T3 jsou nasazeny v Praze, kterou následuje dalších 46 měst v Československu i zahraničí. Nejvíce vozů je exportováno do Ruska a na Ukrajinu. Naopak export do západních zemí nebyl možný z důvodu nevyřešení finančních požadavků poskytovatele licence na otočné podvozky společnosti Transit Research Corporation.
Vozů Tatra T3 bylo v ČKD Tatra Smíchov až ukončení výroby v roce 1997 vyrobeno 13 945 kusů a celosvětově tak jsou nejpočetnějším typem tramvaje.
Každá stříbrná mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě modré krabičky spolu s certifikátem věrohodnosti od ČNB.

Nepřehlédněte
Očekávané i již vydané stříbrné pamětní mince České národní banky si můžete prohlédnout v našem chronologickém přehledu pamětních mincí vydaných ČNB od roku 1993.
Z nabídky našich dřevěných krabiček pro pamětní mince ČR doporučujeme:
Dřevěná krabička 1 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 3 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 4 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 4 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 5 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 5 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 6 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 6 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 1 x Au ČR 27 mm
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada DSA)
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada KPTD)
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada MCR)