Nominál: 500Kč
Průměr: 40 mm
Hmotnost: 25 g
Ryzost: 925/1000 Ag, 75/1000 Cu
Provedení: Proof
Hrana: hladká s vlysem
Náklad: ..... ks
Autor: .....
Emise: červen 2023
Emitent: ČNB
Ražba: Česká mincovna
Slavné dopravní prostředky - Osobní automobil Tatra 603
Na počátku 50. let minulého století ukončila kopřivnická automobilka výrobu osobních vozů Tatra 87 a 600 s úmyslem se nadále věnovat pouze výrobě nákladních automobilů. Osobní automobily vyšší třídy měly být dováženy v rámci spolupráce RVHP ze Sovětského svazu.
Přesto konstruktéři smíchovské tatrovky začali pracovat na vývoji nového reprezentačního automobilu československé výroby Tatra 603. Z počátku vše probíhalo mimo hledáček orgánů centrálního plánování. Souhlas z patřičných míst dostávají v roce 1954. V té době je projekt vedený Vladimírem Popelářem téměř před dokončením.
V kopřivnickém závodě vzniká nová limuzína s elegantní dynamickou karoserií od výtvarník Františka Kardause, která se stane legendou. Vzduchem chlazený osmiválcový motor V8, umístěný vzadu, navrhl ing. Julius Mackerle a byl testován ve sportovním modelu Tatra 607 Monopost. Maximální rychlost vozidla uváděná výrobcem 160 km/hod. dosahovala v provozu 170 km/hod. Interiér byl uzpůsoben k přepravě 6 osob na dvou sedadlových lavicích a obsahoval dva úložné prostory.
V září roku 1955 je na brněnském strojírenském veletrhu představená nová reprezentativní limuzína určená pro potřeby stranických špiček a diplomatů. Sériová výroba se rozjíždí na jaře 1957 a její první vůz dostává k narozeninám prezident Antonín Zápotocký. Součástí propagace jsou také mezinárodní prezentace vozu. Tatra 603 se v lednu 1956 objevuje na olympiádě v Cortině d'Ampezzo, na Mezinárodní automobilové výstavě v Ženevě v roce 1957 a v Paříži v roce 1958. Velkého úspěchu dosáhla také na Expo 58 v Bruselu.
Vůz byl s obměnami sériově vyráběn do roku 1975. V celkovém součtu opustilo výrobní linku 20 422 modelů. V prvních letech to byly pouze desítky kusů. Vrcholu dosáhla v závěru produkce v letech 1973 a 1974 s 1 600 vozy ročně.
Výroby byla ukončena v roce 1975, kdy ji nahrazuje nový model Tatra 613.
Slavná "Šestsettrojka" je mnoha milovníky motorismu považována za nejkrásnější auto české výroby a velmi oceňovaný sběratelský kousek.
Každá stříbrná mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě modré krabičky spolu s certifikátem věrohodnosti od ČNB.

Nepřehlédněte
Očekávané i již vydané stříbrné pamětní mince České národní banky si můžete prohlédnout v našem chronologickém přehledu pamětních mincí vydaných ČNB od roku 1993.
Z nabídky našich dřevěných krabiček pro pamětní mince ČR doporučujeme:
Dřevěná krabička 1 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 3 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 4 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 4 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 5 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 5 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 6 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 6 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 1 x Au ČR 27 mm
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada DSA)
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada KPTD)
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada MCR)