Stříbrná mince 500 Kč Tramvaj ČKD Tatra T3 2024 Standard
včetně DPH
Emise: 18. 6. 2024
Prohlédněte si produkt
Podrobný popis
Slavné dopravní prostředky - Tramvaj ČKD Tatra T3
Na rubové straně pětisetkoruny je ztvárněna tramvaj ČKD Tatra T3 ze šikmého pohledu včetně trolejového vedení a kolejnice. Zjednodušená barevnost tramvaje je na minci naznačena dílčím pokovením žlutým a červeným zlatem. Při spodním okraji mince je text "ČKD TATRA T3", při pravém okraji rok emise "2024" a kompozice iniciál autora mince, akademického sochaře Zbyňka Fojtů, která je tvořena písmeny "F" a "Z".
Na lícní straně pětisetkoruny je zobrazena kompozice části bočního a čelního pohledu na tramvaj ČKD Tatra T3. V dolní části mince je zobrazen detail části podvozku. V levé horní části mince je v opisu uveden text "ČESKÁ REPUBLIKA". Označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky "500 Kč" je při spodním okraji mince. Značka České mincovny, tvořená kompozicí písmen "Č" a "M", je umístěna při pravém okraji.
Tatra T3
Přípravné kroky k zahájení výroby komfortních městských tramvají podle americké koncepce PCC začaly krátce před vypuknutím 2. světové války. Podpisem smlouvy o vzájemné výměně licencí měla ČKD získat od americké společnosti Westinghouse Electric dokumentaci pro elektrické řešení PCC. Koncepce tramvají PCC přinášela ve své době nejlepší technické řešení vozů s ohledem na přepravní kapacitu a komfort cestujících. Válka začínající projekt zastavila a k jeho obnovení došlo až v roce 1947.
V roce 1951 byl vyroben první prototyp tramvaje Tatra T1 a v letech 1952 - 1958 následuje sériová výroba. Na souběžnou modernizaci vozu navazuje do roku 1962 výroba modelu Tatra T2. Rozšíření a prodloužení vozové skříně mělo za následek výrazné navýšení hmotnosti, která dopravcům způsobovala řadu problémů
S cílem snížit hmotnost a celkově odlehčit vozy byl navržen nový model s využitím laminátů a plastů. Hlavním konstruktérem Tatry T3 byl Antonín Honzík a hlavním konstruktérem elektrovýzbroje vozu Vladimír Zouhar. Design tramvaje vytvořil průmyslový návrhář František Kardaus, který byl také autorem Tatry T2. Nová konstrukce skříně je ocelová s laminátovým předním a zadní čelem. V interiéru původně koženkové sedačky časem vystřídaly vyhřívané z šedého a červeného laminátu. Výklopná horní část oken u předchozím modelů byla nahrazena posuvnými skly.
Prototyp T3 byl poprvé představen na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu v létě roku 1960. Sériová výroba byla zahájena ve smíchovském závodě ČKD Tatra o dva roky později.
První tramvaje T3 jsou nasazeny v Praze, kterou následuje dalších 46 měst v Československu i zahraničí. Nejvíce vozů je exportováno do Ruska a na Ukrajinu. Naopak export do západních zemí nebyl možný z důvodu nevyřešení finančních požadavků poskytovatele licence na otočné podvozky společnosti Transit Research Corporation.
Vozů Tatra T3 bylo v ČKD Tatra Smíchov až ukončení výroby v roce 1997 vyrobeno 13 945 kusů a celosvětově tak jsou nejpočetnějším typem tramvaje.
Každá stříbrná mince je v ochranné plastové kapsli uložena do tmavě modré krabičky. Nedílnou součástí je certifikátem věrohodnosti vydaný ČNB.
Tento produkt je součástí následujících sestav produktů:
Série Slavné dopravní prostředkySpecifikace produktu
Výkupní formulář
Rádi od Vás vykoupíme investiční kovy zakoupené u nás, ale i u konkurence. Naši zákazníci vždy dostanou nejvyšší možnou cenu nabízenou v daném čase. Vyplňte formulář níže a my Vás budeme kontaktovat. Děkujeme za důvěru.