Zlatá mince 5000 Kč Železniční most v Žampachu 2013 Standard
osvobozené od DPH
Podrobný popis
1/2 Oz zlatá pamětní mince - Železniční most v Žampachu
Na lícní straně mince je ztvárněno několik oblouků železničního mostu v Žampachu zobrazených z podhledu. Nad vyobrazením mostních oblouků je kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku - uprostřed je český lev, vpravo od něj slezská orlice a vlevo od něj moravská orlice. Uvnitř prostředního oblouku je ve čtyřech řádcích název cyklu „MOSTY“, název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“ a označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „5000 Kč“. Minci razila Česká mincovna, její značka, která je tvořena kompozicí písmen „Č“ a „M“, je při spodním okraji mince.
Na rubové straně mince je vyobrazen celkový pohled na železniční most v Žampachu zasazený do okolní krajiny. Nad vyobrazením mostu je ve čtyřech řádcích ročník ražby „2013“ a text „ŽELEZNIČNÍ MOST V ŽAMPACHU“. Autorem výtvarného návrhu mince je akademický sochař Zbyněk Fojtů. Jeho iniciály, které jsou tvořeny spojenými písmeny „FZ“, jsou při horním okraji mince.
Železniční most v Žampachu
Na trati "posázavského pacifiku", jež vede souběžně se Sázavou, je mezi stanicemi Borek-Žampach a Lukami pod Medníkem, asi 3 km jižně od Jílového a 12 km východně od soutoku Sázavy s Vltavou,jeden z našich nejvyšších železničních kamenných viaduktů, postavených v letech 1898 - 1899 za pouhé dva roky. Jeho sedm oblouků má rozpětí 12,5 metrů. Most je ve směrovém půdorysu ve tvaru oblouku. Nejvyšší oblouk je pak 41 (podle jiných údajů 46) metrů nad roklí zvanou Kocour a nad potokem Studený. Nákladní doprava po železnici postupně vytlačila plavbu vorů po Sázavě a přilákala do kraje průmysl.
Provoz na trati byl zahájen v roce 1900, avšak její některé části (například Praha-Modřany) byly v provozu již od roku 1882. Viadukt v Žampachu - náš vůbec nejvyšší kamenný viadukt - je jen o jeden metr nižší než pražský Nuselský most s tratí metra. Na jeho pilířích vidíme - podobně třeba jako na pilířích železničního viaduktu v Mezihoří - řady vyčnívajících krakorců u patek oblouků: krakorce nesly příčné trámy, na něž se stavěly ramenáty (dřevěné obloukové výztuže pod fošnové bednění). Po dokončení stavby byly krakorce na pilířích ponechány, protože údajně pohledově oddělují pilíř od patky oblouku, a tím narušují fádnost pilířů. Již staří Římané takto stavěli své akvadukty - a staré římské mosty jsou toho dokladem (například Ponte Rotto přes Tiberu).
Tento produkt je součástí následujících sestav produktů:
Série Mosty ČRSpecifikace produktu
Výkupní formulář
Rádi od Vás vykoupíme investiční kovy zakoupené u nás, ale i u konkurence. Naši zákazníci vždy dostanou nejvyšší možnou cenu nabízenou v daném čase. Vyplňte formulář níže a my Vás budeme kontaktovat. Děkujeme za důvěru.