232 003 050 – zákaznická linka 

po–pá 09:00–17:30

Informace

 

Diskrétní balení

Jistě oceníte naše pečlivě zabalené, pojištěné a diskrétně označené zásilky.
 

Největší nabídka

Máme největší nabídku sběratelských mincí na trhu.
 

Garance výkupu

Co prodáváme, to také umíme od Vás koupit.
 

4 prodejny

Prohlédněte si zboží na prodejnách v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě.
Máme s Puncovním úřadem uzavřenou dohodu o umožnění kontrolních internetových nákupů.

Hlídání ceny

Stříbrná mince 50 Kčs Parník Bohemia 150. výročí 1991

190 Kč vč. DPH
Stříbrná mince 50 Kčs Parník Bohemia 150. výročí 1991
* povinná informace
Typ ceny:

Stříbrná mince 50 Kčs Parník Bohemia 150. výročí 1991


Fixace ceny: Není nutná
Platba kartou: Ano
Výkup tohoto produktu: Na dotaz
190.0000
Kód produktu: 004133
Chcete více informací? Kolik stojí poštovné?


Žádanka

Vložte jméno, email a telefonní číslo a my Vám dáme vědět ihned, jakmile bude toto zboží opět na skladě!

Vyplnění žádanky není pro Vás nijak závazné.








Stříbrná mince z roku 1991
Nominál: 50 Kčs
Průměr: 27 mm
Hmotnost: 7 g
Materiál: 700/1000 Ag
Autor: Ladislav Kozák
Emise: 1991
Náklad: 77 000 ks
Emitent: ČSR

Stříbrná mince 150. výročí parníku Bohemia

Stříbrná pamětní mince vydaná v Československu v roce 1991 ku příležitosti 150. výročí zahájení plavby parníku Bohemia. Tato raritní stříbrná mince je uložena v plastové kapsli, certifikát pravosti není součástí.

Parník Bohemia

Kolesový parník Bohemia byl postaven jako vůbec první český parník. Na vodu poprvé vyplul v květnu roku 1841. Byl určen pro paroplavbu na Vltavě a Labi mezi Obřístvím a Drážďany. Za jeho autory jsou pokládáni Angličané John Andrews, plavební podnikatel, a Joseph John Ruston, stavitel prvních českých parníků. Provoz parníku Bohemia byl ukončen roku 1856, avšak jeho parní stroj pohání dodnes saský parník Diesbar.

U zrodu parníku Bohemia stáli John Andrews (1787–1847), anglický podnikatel a zakladatel paroplavebních podniků, a Joseph John Ruston (1809–1895), konstruktér a stavitel prvních českých parníků a Andrewsův společník. Pro počátky paroplavby u nás bylo důležité podmíněné privilegium, které Andrews získal roku 1839 a které ho opravňovalo k provozování paroplavby na Vltavě a Labi až po saskou hranici po dobu 15 let. Na základě tohoto privilegia mohl stavitel J. J. Ruston začít stavět první český parník Bohemia. Pronajal si pro jeho stavbu pozemek Invalidovny v Karlíně a zřídil na něm improvizovanou loděnici. Kovové díly pro parník byly vyrobeny pravděpodobně v nedaleké strojírně Edwarda Tomase. Měkké i tvrdé dříví na obšívku a palubu lodi pocházelo nejspíš od zkušeného českého stavitele a loďmistra Vojtěcha Lanny. Parní stroj a kotel pocházel z firmy John Penn a syn z Greenwiche v Anglii. Předepsanou komisionální plavbu vykonal parník na trati Obříství–Drážďany 26. května 1841. Pravidelné plavby na téže trase byly zahájeny 12. června roku 1841. Parník plul na těchto pravidelných plavbách až do 3. února roku 1851, kdy byl Rustonem odprodán spolu s dalšími dvěma parníky Sasko-české paroplavební společnosti (SBDG, Sächsisch Böhmische Dampfschiffahrtsgesellschaft). K vyřazení parníku z provozu SBDG došlo roku 1856 v Drážďanech. Nicméně precizně vyrobený a velmi lehký parní stroj byl přenesen do parníku Pillnitz společnosti SDBG, který byl později přejmenován na parník Diesbar a v němž parní stroj funguje dodnes.

Parník Bohemia měřil na délku 37,51 m a na šířku i včetně kolesnic 8,64 m. Ponor prázdné lodi činil 0,38 m a obsazené 0,46 m, což bylo velmi důležité pro proplutí mělkým korytem Vltavy a Labe. Výkon parního stroje představoval 30 nominálních koní. Maximální počet cestujících byl stanoven na 140 a k tomu 10 osob posádky. Průměrná cestovní rychlost po proudu činila 15,2 km/h, proti proudu 9,5 km. Nejvyšší rychlost v klidné vodě pak 17 km/h. Loď byla členěná na horní otevřenou palubu určenou zhruba pro 60 osob. Dále na otevřenou příď, kuchyň, salon 2. třídy pro 30 osob, přední kajutu posádky a sklad, strojovnu s kotelnou, zadní kajutu posádky, oddělení pro 12 dam, salon 1. třídy pro 40 osob a toalety. Na špici přídě byla umístěna dřevěná postříbřená socha českého lva.



Zboží je umístěno v těchto kategoriích:    Stříbrné mince ČR
 
Nemáte-li s nákupem přes internet zatím žádnou zkušenost, můžete objednávat mailem, poštou nebo telefonicky. Zavolejte nám na zákaznickou linku: 232 003 050. Rádi a ochotně Vám poradíme.