Stříbrná mince 200 Kč Sestrojení prvního letadla Bohemia B-5 100. výročí 2019 Proof
Emise: 24. 4. 2019
Produkt není možné nyní objednat.
NENÍ SKLADEM
Prohlédněte si produkt
Podrobný popis
Sestrojení prvního letadla Bohemia B-5 - 100. výročí
Na rubové straně dvousetkoruny je v popředí letoun Bohemia B-5. V horní části mincovního pole je pod letopočty "1919-2019" zobrazen letoun zepředu. Napravo od jeho podvozku se nachází text "LETOUN BOHEMIA B-5". Iniciály autora mince, akademického sochaře Zbyňka Fojtů, které jsou tvořeny kompozicí písmen "F" a "Z", jsou umístěny při spodním okraji mince.
Na lícní straně dvousetkoruny jsou ztvárněny tři technické výkresy letounu Bohemia B-5. V levé části mincovního pole je schéma motoru NAG s vrtulí, v pravé horní části mincovního pole částečné schéma letounu z boku a seshora. Název státu "ČESKÁ REPUBLIKA" a označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky "200 Kč" se nachází při pravém spodním okraji mince v rámečku. Značka České mincovny tvořená písmeny "Č" a "M" je umístěna při levém spodním okraji mince.
Bohemia B-5 byl československý jednomotorový dvojplošný cvičný letoun. Bylo to první letadlo vyrobené v nově vzniklém Československu. Letoun B-5 byl postaven plzeňským spolkem Bohemia, který již před první světovou válkou postavil čtyři letouny označené Bohemia B-1 až B-4. Konstruktérem letounu byl český letecký průkopník a konstruktér ing. Oldřich Haller. Stavba letounu proběhla v listopadu a prosinci 1918 v hangáru sdružení Bohemia v Plzni-Borech. První let stroje proběhl 27. dubna 1919 na letišti Bory. Letoun poprvé zalétal člen spolku Bohemia Rudolf Polanecký.
Dne 17. května 1919 stroj letem nad Plzní vítal presidenta T. G. Masaryka, při návratu na letiště však havaroval. Pilot letounu Polanecký přežil, pilotní žák Josef Klíbr při nehodě zahynul. Sdružení Bohemia stroj během šesti týdnů opravilo. Po opravě stroj sloužil až do 10. srpna 1919 na letišti Bory a poté byl přelétnut na letiště Kbely, odkud létal do konce své kariéry. Sloužil například k výcviku, vyhlídkovým letům, nebo shazování reklamních letáků.
Protože původní motor N.A.G. byl ve špatném stavu, byl letoun roku 1924 přestavěn na kluzák. Přestavba patrně nebyla příliš podařená, neboť pro ni B-5 nebyl vhodný. Ve druhé polovině dvacátých letech B-5 s originálním motorem přešel do vlastnictví Národního technického muzea. Po svém vyřazení letoun strávil mnoho let bez motoru v muzejních depozitářích.
Roku 2004 byla zahájena jeho renovace. V květnu bylo torzo trupu a křídel převezeno z depozitáře ve Vojenském technickém muzeu Lešany do Leteckého muzea Kbely. Nakonec byla použita původní křídla, ke kterým byla postavena replika trupu s maketou motoru NAG. Rekonstrukce probíhala do roku 2013, přičemž kvůli absenci technické dokumentace pracovníci kbelského muzea vycházeli především z dobových fotografií letounu. Zrekonstruovaný letoun B-5 byl veřejnosti představen 26. dubna 2014 při zahájení 46. muzejní sezóny Leteckého muzea Kbely.
Každá stříbrná mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě modré krabičky spolu s certifikátem věrohodnosti od ČNB.
Specifikace produktu
Žádanka
Díky naší pozici na trhu pro Vás můžeme zkusit zajistit produkt, který je aktuálně již vyprodaný či delší dobu nedostupný. Stačí vyplnit žádanku a budeme Vás kontaktovat ve chvíli, kdybychom produkt dokázali zajistit.
Vyplnění žádanky pro Vás není závazné.
Výkupní formulář
Rádi od Vás vykoupíme investiční kovy zakoupené u nás, ale i u konkurence. Naši zákazníci vždy dostanou nejvyšší možnou cenu nabízenou v daném čase. Vyplňte formulář níže a my Vás budeme kontaktovat. Děkujeme za důvěru.