Nominál: 200Kč
Průměr: 31 mm
Síla: 2,25 mm
Hmotnost: 13 g
Ryzost: 925/1000 Ag 75/1000 Cu
Provedení: Proof
Hrana: hladká s vlysem
Náklad: 10 600 ks
Emise: 2.9.2015
Autor: ak. mal. Zbyněk Fojtů
Emitent: ČNB
Ražba: Česká mincovna
Líc mince

Na lícní straně mince je motiv parní lokomotivy, nad kterou je nákres vlakové trati mezi Prahou a Olomoucí, kterou projektoval Jan Perner. Při horním okraji dvousetkoruny je text „SEVERNÍ STÁTNÍ DRÁHA“ v rámečku. Při spodním okraji dvousetkoruny je název státu „ČESKÁ REPUBLIKA“. Označení nominální hodnoty mince se zkratkou peněžní jednotky „200 Kč“ je nad názvem státu. Značka České mincovny tvořená kompozicí písmen „Č“ a „M“ je při pravém horním okraji dvousetkoruny za slovem „DRÁHA“.
Rub mince
Na rubové straně dvousetkoruny je portrét Jana Pernera. Při levém okraji dvousetkoruny je text „JAN PERNER“ a při pravém okraji jsou letopočty „1815“ a „2015“. Texty i letopočty jsou na začátku a na konci ohraničeny tečkou. Nad límcem u portrétu jsou iniciály autora dvousetkoruny akademického sochaře Zbyňka Fojtů, které jsou tvořeny spojenými písmeny „FZ“.
Jan Perner
Jan Perner (7. září 1815, Bratčice - 10. září 1845, Pardubice) byl český vlastenec, projektant a stavitel železničních tratí.

Roku 1836 se přihlásil na inzerát hledající inženýry pro stavbu železnic v carském Rusku. Začal pracovat na stavbě dráhy z Petrohradu do Carského Sela a Pavlovska (práce vedl František Antonín Gerstner, syn uvedeného ředitele polytechniky). Poté, co údajně nechal tělesně potrestat ruského dozorce, však došlo ke konfliktu s úřady a Perner musel na podzim 1836 práci i Rusko opustit.
Od 1. června 1837 nastoupil Perner na stavbu Severní dráhy císaře Ferdinanda. Do léta 1839 vedl stavbu úseku z Břeclavi do Brna. Poté byl pověřen projekčními pracemi v úseku z Ostravy do Osvětimi. Jan Perner se zúčastnil velkých trasovacích prací pro spojení Vídně s Prahou. Uvažovalo se sedm variant, z nichž trasa přes Olomouc a dále Polabím byla nejdelší. V tuto trasu měl Perner takovou důvěru, že přiměl své příbuzné k rozsáhlým spekulacím (šlo o nákup pozemků a stavebního dříví). Riskantní sázka mu vyšla.
Slavnostní otevření dráhy mezi Olomoucí a Prahou bylo stanoveno na 20. srpna 1845, pro zahájení veřejné osobní dopravy 1. září a pro zahájení nákladní dopravy 1. říjen 1845. Dne 9. září se Perner vracel z cesty na Moravu v prvním voze za lokomotivou. Po projetí choceňským tunelem sestoupil na poslední stupeň schůdku vagónu a narazil o sloup vjezdových vrat. Se zraněním hlavy a pravé paže ještě nastoupil do vlaku a pokračoval do Pardubic. Zde ještě vystoupil, ale po několika krocích se zhroutil. Byl odvezen do domu otce, kde druhý den o jedenácté hodině zemřel ve věku 30 let. Pohřeb se konal v pátek 12. září 1845 odpoledne ve 4 hodiny za účasti velkého počtu lidí. Z Prahy byl vypraven zvláštní vlak.
Každá stříbrná mince je uložena v ochranné plastové kapsli a vložena do tmavě modré krabičky spolu s certifikátem věrohodnosti od ČNB.

Nepřehlédněte
Očekávané i již vydané stříbrné pamětní mince České národní banky si můžete prohlédnout v našem chronologickém přehledu pamětních mincí vydaných ČNB od roku 1993.
Z nabídky našich dřevěných krabiček pro pamětní mince ČR doporučujeme:
Dřevěná krabička 1 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 3 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 4 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 4 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 5 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 5 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 6 x Ag ČR 36 mm
Dřevěná krabička 6 x Ag ČR 36 mm plus 1 x 45 mm
Dřevěná krabička 1 x Au ČR 27 mm
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada DSA)
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada KPTD)
Dřevěná krabička 10 x Au ČR (sada MCR)